Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(22)
Forma i typ
Książki
(22)
Publikacje naukowe
(5)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje religijne
(2)
Dostępność
dostępne
(22)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(11)
W2 (Bazyliańska 6)
(2)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(1)
W64 (Radzymińska 121)
(1)
W98 (Kondratowicza 23)
(2)
WP130 (św. Wincentego 85)
(4)
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
(1)
Autor
Baran Bogdan (1952- )
(8)
Eliade Mircea (1907-1986)
(5)
Kunicka Anna
(3)
Klenczon Wanda
(2)
Minois Georges (1946- )
(2)
Tolstoj Lev Nikolaevič (1828-1910)
(2)
Aries Philippe (1914-1984)
(1)
Baran Bogdan
(1)
Benjamin Walter (1892-1940)
(1)
Eco Umberto (1932-)
(1)
Elias Norbert
(1)
Elias Norbert (1897-1990)
(1)
Heidegger Martin (1889-1976)
(1)
Higman B. W. (1943- )
(1)
Johnson Mark
(1)
Jurkowlaniec Grażyna
(1)
Krzeszowski Tomasz P
(1)
Lakoff George
(1)
Leder Andrzej
(1)
Mizera Janusz
(1)
Ochab Maryna (1946- )
(1)
Park Yong-june
(1)
Przyłębski Andrzej (1958- )
(1)
Rodak Magda
(1)
Rodak Paweł (1967- )
(1)
Simmel Georg (1858-1918)
(1)
Sloterdijk Peter (1947- )
(1)
Wierusz-Kowalski Jan (1912-2000)
(1)
Yalom Marilyn (1932- )
(1)
Žižek Slavoj (1949- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(14)
2000 - 2009
(5)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(6)
2001-
(6)
1801-1900
(2)
1945-1989
(2)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(22)
Język
polski
(22)
Przynależność kulturowa
Literatura rosyjska
(2)
Temat
Antropologia filozoficzna
(3)
Antropologia społeczna
(3)
Język
(3)
Mitologia
(2)
Profanum
(2)
Religia
(2)
Religijność
(2)
Religioznawstwo
(2)
Sacrum
(2)
Sens życia
(2)
Socjologia
(2)
Alchemia
(1)
Alienacja
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Doświadczenie religijne
(1)
Dziecko
(1)
Eremici
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia francuska
(1)
Filozofia kultury
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofia religii
(1)
Filozofia społeczna
(1)
Izolacja społeczna
(1)
Kobieta
(1)
Literatura
(1)
Magia
(1)
Małżeństwo
(1)
Metafora
(1)
Obyczaje
(1)
Pieniądz
(1)
Podmiotowość
(1)
Poezja austriacka
(1)
Pojęcia
(1)
Polityka
(1)
Religia a psychologia
(1)
Rodzina
(1)
Rousseau, Jean-Jacques (1712-1778)
(1)
Samotność
(1)
Semiotyka
(1)
Serwisy społecznościowe
(1)
Społeczeństwo
(1)
Stres
(1)
Symbole
(1)
Symbolika religijna
(1)
Szkolnictwo
(1)
Szydzenie
(1)
Tołstoj, Lew (1828-1910)
(1)
Trakl, Georg (1887-1914)
(1)
Wartość
(1)
Wolność
(1)
Zakonnice
(1)
Zakonnicy
(1)
Śmiech
(1)
Świętość
(1)
Życie
(1)
Żywność
(1)
Temat: czas
1701-1800
(4)
1801-1900
(4)
1901-2000
(4)
1-100
(3)
100-1 p.n.e
(3)
1001-1100
(3)
101-200
(3)
1101-1200
(3)
1201-1300
(3)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
200-101 p.n.e
(3)
201-300
(3)
300-201 p.n.e
(3)
301-400
(3)
400-301 p.n.e
(3)
401-500
(3)
500-401 p.n.e
(3)
501-600
(3)
600-501 p.n.e
(3)
601-700
(3)
700-601 p.n.e
(3)
701-800
(3)
800-701 p.n.e
(3)
801-900
(3)
901-1000
(3)
2001-
(2)
do 801 p.n.e
(1)
Temat: miejsce
Europa
(2)
Berlin (Niemcy)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Gatunek
Szkic literacki
(4)
Monografia
(3)
Esej
(1)
Pamiętniki niemieckie
(1)
Podręczniki
(1)
Rozprawa naukowa
(1)
Rozważania i rozmyślania religijne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(6)
Historia
(5)
Religia i duchowość
(4)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
22 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Philippe Aries (1914-1984), jeden z najwybitniejszych w XX wieku francuskich mediewistów, był "odkrywcą dziecka" jako tematu badań historycznych. Niniejsza książka, opublikowana w 1960 roku, stanowi właśnie pionierskie dzieło w tej dziedzinie, kanon, do którego nadal odwołują się zarówno historycy, jak i socjologowie. Dzieciństwo bowiem, jak wynika z badań autora, nie jest "naturalną" formą biologiczną, lecz konstrukcją społeczną dość nie-dawnego pochodzenia. Średniowiecze nie znało jeszcze dzieciństwa ani wieku młodzieńcze-go, bo życie rodzinne we współczesnym sensie - oparte na intymności i uczuciach - pojawiło się dopiero w późniejszych stuleciach. Tę tyleż słynną, co radykalną i kontrowersyjną tezę autor uzasadnia na fascynującym materiale historycznym i ikonograficznym. "Odkrycie" dziecka miało istotne konsekwencje cywilizacyjne: lawinowy rozwój edukacji. Lektura książki jest przy tym pouczająca i pocieszająca, gdyż okazuje się, że to, co dziś uważamy za prze-jawy prymitywizmu - brak więzi uczuciowej z dzieckiem i swoisty "kolektywizm" życia rodzinnego - nie zawsze wynika z ułomności ludzkiej natury, lecz ma swoją historię, my zaś żyjemy w szczęśliwych czasach odzyskanego - lub pozyskanego - dzieciństwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16595 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Walter Benjamin (1892-1940) przez ostatnie lata życia intensywnie pracował nad wspomnieniami z dzieciństwa. Było to dzieciństwo dostatnie i zapewne szczęśliwe, jako że rodzice należeli do grupy zamożnych mieszczan żydowskich w Berlinie. Krótkie "obrazki" oświetlające okres ostatnich lat XIX i pierwszych XX wieku stanowią arcydziełka literatury wysokiej, liryczne i filozoficzne obrazy epoki widzianej oczami dziecka. Benjamin, rówieśnik telefonu, ale i obserwator mitu założycielskiego Rzeszy, stał na progu między dwoma stuleciami, czemu później, opracowując wspomnienia, dał filozoficzny wyraz. W świetle losów dorosłego Benjamina-emigranta tułającego się po Europie berlińskie wspomnienia nabierają charakteru poszukiwań zakorzenienia i bezpieczeństwa - o których z góry wiadomo, że mogą być tylko drogą w przeszłość nie do odzyskania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 55497 (1 egz.)
Kaucja: 20,00 zł
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52195 (1 egz.)
Kaucja: 52,65 zł
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 50504 (1 egz.)
Kaucja: 31,50 zł
Książka
W koszyku
Od końca lat czterdziestych XX wieku ukazywały się we Francji publikacje z historii religii, które z czasem stały się światowym kanonem w tej dziedzinie. Ich autor, Mircea Eliade (1907-1986), jest dziś klasykiem religioznawstwa. "Obrazy i symbole" należą do jego wczesnych dzieł (1952). Eliade skupia uwagę na problematyce symbolu, w owym czasie bardzo aktualnej i inspirowanej zarówno przez dyscypliny humanistyczne (psychoanaliza, filozofia, np. Cassirer, teologia, np. Tillich), jak i przez literaturę (surrealizm, symbolizm). Autor zakłada, że wszelkie fakty religijne mają symboliczny charakter, tzn. opierają się na pewnej symbolice. W fascynujących rozważaniach porównawczych zestawia symboliki różnych religii świata, w tym także religii chrześcijańskiej, odnajdując zaskakujące związki np. symboliki krzyża z innymi tradycjami religijnymi. Analizuje magiczną i religijną symbolikę "środka świata", "drzewa kosmicznego", wody, a nawet mięczaków. Ponieważ w sferze religijnej "wszystko jest symbolem", wydobycie funkcji takiej symboliki okazuje się istotnym zadaniem historyka religii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału : "Das Heilige und das Profane : Vom Wesen d. Religiösen" 1957.
Bibliografia strony 251-263.
W Sacrum i profanum Eliade w prosty sposób przybliża podstawową dla sytuacji człowieka w świecie antytezę: tego, co święte, schowane najgłębiej w jego wnętrzu - tego, co na zewnątrz, co związane jest z jego lękami, sprawami, które woli trzymać na dystans. Bogaty, miękki język oraz płynny styl Eliadego sprawiają, że książkę można czytać zarówno pod kątem naukowym, jak i dla własnej przyjemności.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: Le sacré et le profane. Tytuł podstawy tłumaczenia: Das Helige und das Profane : vom Vesen des Religiösen.
Inne edycje polskie pod tytułem: Sacrum i profanum.
Bibliograqfia na stronach 239-[253].
Przekład w języku niemieckim, oryginał w języku francuskim.
Mircea Eliade (1907-1986) napisał "Sacrum a profanum" w połowie lat 50. XX wieku, w dojrzałym okresie swojej twórczości historyka religii. Ta skromna objętościowo książka pozwala zapoznać się pokrótce z głównymi ideami ogromnego dzieła Eliadego. Jest to wprowadzenie do historii religii, które dla zwięzłości pomija kontekst kulturowo-historyczny. W zamian licznymi przykładami ze wszystkich stron świata i ze wszystkich epok ilustruje stworzoną przez Eliadego koncepcję religii i jej miejsca w ludzkim świecie. Sacrum jest jego zdaniem pierwotne wobec świata świeckiego, a znane nam formy codziennego życia mają religijny rodowód, np. dom i jego struktura czy sfera publiczna. Przejaw świętości (hierofania) organizuje naszą codzienność, wyznacza "centrum" i ukierunkowuje przestrzeń. Również czas ma hierofaniczny rodowód, który przetrwał do dziś w rytuałach związanych na przykład z porami roku. "Człowiek religijny" żyje w uświęconym świecie "otwarty na bogów". Zdaniem Eliadego ludzie byli w tym sensie religijni od niepamiętnych czasów i pozostają tacy - często nieświadomie - do dziś. Jego wizję potwierdzałyby najnowsze badania archeologiczne, które odkrywają formy życia religijnego w coraz odleglejszej przeszłości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 493-541.
"Traktat o historii religii" (1949) należy do pierwszych (obok m.in. "Technik jogi") dzieł Mircei Eliadego (1907-1986), jakie ukazały się we Francji, gdy ten rumuński religioznawca i pisarz definitywnie wybrał emigrację. Napisany jeszcze po rumuńsku, stanowi prawdziwy rezerwuar tematów, jakie autor ten podejmował później w swoich francuskich publikacjach. Tytuł może wydać się nieco mylący, jeśli "o" czytać jako "z". Nie jest to bowiem systematyczny wykład historii różnych religii, lecz imponująca bogactwem materiału prezentacja "faktów religijnych", czyli tego, z czego składa się sfera sacrum jako odróżniona od sfery profanum. Autor nie bada zjawisk religijnych w perspektywie historycznej, lecz ogranicza się do omawiania ich jako takich, to znaczy jako "hierofanii", sytuacji doświadczania sacrum. Zestawia i charakteryzuje "hierofanie", w których przejawia się świętość, odnajdując je w rozmaitych dziedzinach ludzkiego życia i obszarach przyrody: na niebie, w gromie, wodzie, kamieniach. "Kratofanie" to odmiana hierofanii wywoływanych jakimiś nadzwyczajnymi zdarzeniami (jak narodziny dziecka). W ten sposób otrzymujemy wprost encyklopedię zjawisk religijnych z różnych epok i najróżniejszych społeczeństw. Dopiero na takich elementarnych doświadczeniach, zdaniem Eliadego, budują się religie z ich trwałą symboliką. U ich podłoża leży więc najpierwotniejsze doświadczenie hierofaniczne - szamanizm. Eliade pozostał wierny zarysowanej w Traktacie perspektywie i dlatego tom ten stanowi podstawę lektury dzieł tego twórcy - jednego z najwybitniejszych historyków i filozofów religii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [235]-237.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52798 (1 egz.)
Kaucja: 27,00 zł
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 235-237.
Rorbert Elias (1897-1990) należy dziś do grona najwybitniejszych socjologów w świecie. Jego dzieło zyskało sławę stosunkowo późno. Urodzony we Wrocławiu w rodzinie żydowskiej, w 1933 roku emigrował do Francji, a potem do Anglii. W latach 60. i 70. XX wieku "powrócił" jako autor do Niemiec, gdzie jego książki cieszyły się coraz większą popularnością. Czym jest socjologia? pochodzi z 1970 roku. Obejmuje nadzwyczaj inspirujące rozważania nad naturą i zadaniami socjologii. Dla Eliasa społeczeństwo nie jest sumą zatomizowanych jednostek, lecz jednostka tkwi w "splotach" procesów społecznych, które ją określają, a których ona nie potrafi do końca przejrzeć. W tym kontekstowym ujęciu społeczeństwa i jednostki, charakterystycznym dla końca XX wieku, wyraża się Heraklitejska i holistyczna postawa autora. Ponadto Elias był przeciwny izolowaniu socjologii, jej autonomizacji i chciał ją poszerzyć o związki zarówno z biologią i psychologią, jak i z historią, choć jednocześnie dostrzegał nieredukowalny charakter każdej z tych nauk. Czym jest socjologia? , obowiązkowa lektura dla wszystkich zainteresowanych specyfiką tej nauki, stanowi też przyczynek do zrozumienia natury naszego społeczeństwa, a przez to naszej cywilizacji.
Wprowadzenie * 1. Socjologia - problematyka Comte`a * Od filozoficznej do socjologicznej teorii poznania * Od poznania nienaukowego do naukowego * Naukowe badanie nauk * Socjologia jako nauka względnie autonomiczna * Problem specjalizacji naukowej * 2. Socjologia jako tropicielka mitów * 3. Modele gry * Przygrywka: model nieuregulowanego splotu * Modele gry: model uwikłań unormowanych * 4. Powszechniki społeczeństwa ludzkiego * Naturalna zmienność człowieka jako stała społeczna * Niezbędność nowych środków myślowych i językowych * Krytyka "kategorii" socjologicznych * Ciąg zaimków jako model figuracji * Pojęcie figuracji * 5. Związki-sploty - problemy więzi społecznych * Więzi uczuciowe * Więzi państwowe i zawodowe * Rozwój pojęcia rozwoju * Ideały społeczeństwa a nauka o społeczeństwie * 6. Problem "konieczności" przeobrażeń społecznych * Teoria rozwoju społecznego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 50505 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Historia - Aletheia)
Bibliografia przy rozdziałach.
Jeść to zaznawać przyjemności lub cierpienia. Żadna inna sfera ludzkich doznań fizycznych nie jest tak dotkliwie dwoista. Niewłaściwe odżywianie się czy wprost głód to najwięksi ludobójcy w dziejach człowieka. Ludzkość od dziesięciu mileniów z okładem spożywa (także w dosłownym sensie) owoce największej rewolucji w swoich dziejach: narodzin rolnictwa. Za tą cywilizacyjną zmianą poszły przemiany gospodarcze, społeczne, polityczne, a nawet obyczajowe. O tym wszystkim, o kilku tysiącach lat światowej historii człowieka, pisze autor tej książki, australijski profesor historii (ur. 1943). Przedstawia technologiczny rozwój produkcji żywności i jego wpływ na kształt tych przemian. Dowiadujemy się na przykład, że to, co nazywamy kuchnią (jak kuchnia chińska czy francuska), a więc pewien styl przygotowywania potraw, jest raczej wytworem czasów ubóstwa niż wyrafinowania wyższych sfer. Higman śledzi też społeczny i gospodarczy kontekst religijnych tabu żywieniowych czy świeckich zasad odżywiania się, diet opartych na określonym rozumieniu zdrowia. Najwięcej uwagi poświęca czasom najnowszym, uważając, że jest to okres nieporównywalny z żadnym innym w kulturowej historii produkcji i użytkowania żywności. Ten wykład dziejów świata ujętych od tak specyficznej strony, choć zwięzły i rzeczowy, jest nie tylko strawny, lecz stanowi prawdziwie wykwintną food for thought.
Prolog: Kwestia wyboru? * Źródła * 1. Stworzenie światów jedzenia * Zarys mapy jedzenia świata starożytnego * Początki udomowienia zwierząt, rolnictwa i urbanizacji * Regiony żywnościowe w V tysiącleciu p.n.e * Siedem twierdzeń * Źródła * 2. Genetyka i geografia * Dawna i współczesna modyfikacja genetyczna * Zakazy i tabu * Redystrybucja geograficzna * Trzy twierdzenia * Źródła * 3. Las, gospodarstwo rolne, fabryka * Leśne ogrody * Krajobrazy rolnictwa dochodowego * Rolnictwo przemysłowe * Pięć twierdzeń * Źródła * 4. Myślistwo, pasterstwo, rybołówstwo * Myślistwo * Pasterstwo * Rybołówstwo * Dwa twierdzenia * Źródła * 5. Konserwowanie i przetwarzanie * Konserwowanie w starożytności * Starożytne przetwórstwo * Młynarstwo współczesne * Pakowanie * Mrożenie i chłodzenie * Mleko, masło, jogurt i ser * Trzy twierdzenia * Źródła * 6. Handel * Handel starożytny * Handel współczesny * Globalny supermarket * Dwa twierdzenia * Źródła * 7. Gotowanie, klasa i konsumpcja * Kucharze * Gotowanie * Miejsca, gdzie sieje * Posiłki i pory posiłków * Źródła * 8. Kuchnia narodowa, regionalna i globalna * Kuchnia wysoka, kuchnia niska * Pochodzenie kuchni * Megaregiony i wszechetniczność * Jedzenie światowe * Trzy twierdzenia i kontrtwierdzenia * Źródła * 9. Jeść dobrze, jeść byle jak * Odżywianie się i dieta * Postura * Otyłość * Odchudzanie się * Wyrzeczenie * Wegetarianizm * Źródła * 10. Głodujący * Głód * Głodowe jedzenie * Strategie przetrwania * Pomoc żywnościowa * Wpływ * Dwa twierdzenia * Źródła * Zakończenie: Róg obfitości czy puszka Pandory? * Źródła
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 64 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53162 (1 egz.)
Kaucja: 31,05 zł
Książka
W koszyku
Historia człowieka poucza nas o jego (naszej) naturze. Georges Minois (ur. 1946) kontynuuje dzieło kilku już pokoleń francuskich historyków, którzy zajęli się rekonstrukcją historii życia codziennego, zwykłej powszedniości spoza wielkich wydarzeń. Pola jego zainteresowań nie stanowi już jednak kultura materialna, lecz historia mentalności. Jest autorem kilkunastu książek o historii depresji, samobójstwa, śmiechu czy drwiny. Niniejsza opowieść o samotnikach i samotnictwie jako zjawisku historycznym rysuje zarazem syntetyczny obraz dziejów naszej kultury. W motywacji do samotnego życia odzwierciedla się ona nadzwyczaj dobitnie od religijnej decyzji pustelnika po gest poety romantycznego. Autor przeprowadza czytelnika przez dzieje samotnictwa od momentu, w którym jednostki mogły sobie pozwolić na ten "luksus" bezpiecznego oderwania się od wspólnoty, po czasy dzisiejsze, w których, jak twierdzi, samotność nie oznacza świadomego wyboru w imię domniemanego lepszego życia, lecz niewidoczne, skryte zagrożenie w samym sercu aktywności na forach "społecznościowych". Na prawie sześciuset stronach zebrana została fascynująca historia samotnictwa obfitująca w sensacyjne niekiedy fakty jak choćby ten, że anachoreci wczesnego chrześcijaństwa znali samotność tylko z marzeń, otoczeni tysiącami gapiów i podobnych "pustelników". Skłonność do samotności, czy to w imię spotkania z Bogiem, czy z sobą, stanowi wyróżnik człowieczeństwa i o tyle ta historia samotnika przechodzi niepostrzeżenie w jego filozofię.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20974 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wybitny francuski historyk Georges Minois (ur. 1946) zasłynął wieloma monografiami, które zgłębiają zjawiska z pogranicza życia duchowo-umysłowego i codzienności, takie jak samotność, praktyki religijne i zdrowotne, melancholia czy depresja, a w niniejszym tomie śmiech, tj. różne formy "wesołego" życia. Ich ukazana tu historia od starożytności do dziś jest dwuwątkowa. Z jednej strony, autor śledzi historię świąt, karnawałów, różnych odmian zbiorowej zabawy ludności, a z drugiej, zmienny z biegiem dziejów stosunek władz, zwłaszcza kościelnych, do śmiechu i wesołości. Rzecz nie była oczywista i na przykład starożytni uważali śmiech za boski, wyraz najwyższej wolności bogów, ale we wczesnych wiekach chrześcijaństwa uchodził on za domenę diabelską. Jednocześnie średniowiecze pełne było rubasznego śmiechu jako wytchnienia od rygorów doktryny. Jest jeszcze trzeci wątek, niejako filozoficzny, historii śmiechu. To forma reakcji na świat: sceptyczny śmiech Demokryta, kyniczny Diogenesa, satyra, zwłaszcza polityczna, wreszcie czasy najnowsze z dominacją ironii. Dzieło Minois jest tyleż historią co prawdziwą encyklopedią zjawisk społecznych skupionych wokół śmiechu i drwiny. Jak zwykle u tego autora zdumiewają przywoływane przez niego, mało znane fakty z historii, którym towarzyszy zniuansowana kulturowa interpretacja. Na szczęście dla nas historia śmiechu ma szczęśliwy finał i dziś śmiejemy się bez wyrzutów sumienia, nawet jeśli krytycy epoki głoszą, że śmiech dzisiejszych kultur maskuje utratę sensu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21450 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niemiecki intelektualista o szerokich zainteresowaniach i trudnym życiu akademickim Georg Simmel (1858?1918) uchodzi za jednego z pionierów socjologii. ?Filozofia pieniądza? wszakże (1900) nie jest socjoekonomią, lecz dziełem ?totalnym?, z którym autor wiązał największe nadzieje i które uważał za swoje opus magnum. Tak jak zegar mierzy czas, tak pieniądz mierzy świat. Nie jest tylko po prostu środkiem wymiany, lecz relacją, interakcją wewnątrz społeczeństwa. Pieniądz ?tka społeczną sieć?. Tworzy nowe stosunki oparte na urzeczowieniu i ilości, usuwa dawne jakości i wszystko niweluje. Powszechna wymienność wszystkiego na wszystko po odpowiednim kursie to właśnie pieniądz ? znak nowoczesności. Rozprawa ta stanowi wyraz ?pesymistycznej? filozofii Simmla, który rozpoznaje trendy współczesności aktualne do dziś. Dlatego jego dzieło nie zestarzało się, a pomógł w tym wprawdzie trudny, ale nie drętwo akademicki styl pisania i myślenia autora, który od dzieł na temat Goethego czy Rembrandta gładko przechodził do socjologii i odwrotnie. Lektura ?Filozofii pieniądza?, pouczającej diagnozy współczesności, pozwoli czytelnikowi wyrobić sobie także pogląd o myśli autora, którego wkład w nowoczesne idee do dziś nie został jednoznacznie rozpoznany.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54220 (1 egz.)
Kaucja: 47,25 zł
Książka
W koszyku
Najbardziej chyba oryginalny, twórczy, a zarazem kontrowersyjny niemiecki filozof naszych czasów Peter Sloterdijk (ur. 1947) w tym krótkim eseju podejmuje sprawy fundamentalne: rozważania o "nieprawdopodobieństwie" ludzkiego społeczeństwa w świetle dzisiejszego rozumienia wolności. Sloterdijk od dawna należał do licznego grona krytyków projektu oświeceniowego. W ponowoczesnym duchu demaskował humanizm jako inną formę "hodowli" człowieka. W niniejszej książce definiuje wolność indywidualną i identyfikuje jej historyczne losy. Jeśli dawna wolność opierała się na przymierzu gniewu, a więc miała źródło w stresie (bunty, rewolucje, walka o wyzwolenie społeczne), to w chwili, gdy "samotny wędrowiec" Rousseau, medytując w łódce na jeziorze, odkrył czystą radość z własnego istnienia wolnego od stresu, społeczeństwu wyrosło we własnych szeregach największe zagrożenie ? anarchiczna jednostka. Cała późniejsza filozofia i teoria społeczna jest próbą zneutralizowania tego napięcia. Szczególną rolę odegrała myśl idealistyczna, usiłując zawłaszczyć w tym celu odkrycie subiektywizmu przez Rousseau. Niemożliwość, niemal cud istnienia społeczeństwa rodzi między innymi pytanie o naturę przyszłej myśli wolnościowej, o kształt liberalizmu. W fascynujących jak zwykle wywodach Sloterdijk rysuje pewną odpowiedź dla naszych czasów, która ma pogodzić indywidualistycznie wolny podmiot z kolektywem stresu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 58251 (1 egz.)
Kaucja: 16,80 zł
Książka
W koszyku
Po sukcesie "Anny Kareniny" (1877) resztę życia najsłynniejszy rosyjski pisarz i myśliciel Lew Tołstoj poświęcił przede wszystkim na dociekania filozoficzno-religijne. W 1886 roku (kiedy ukazała się jego znana nowela Śmierć Iwana Ilicza) zaczął pisać "O życiu", w pewnym sensie kontynuację rozważań ze "Spowiedzi" (1879; Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011). I "Spowiedź", i "O życiu" z powodu cerkiewnej cenzury spotkał ten sam los: zakaz rozpowszechniania. "O życiu" ukazało się po rosyjsku i w przekładach za granicą, a w Rosji dopiero w 1913 roku, już po śmierci Tołstoja, który zmarł w 1910 roku. W tej rozprawce żarliwość i szczerość poszukiwania prawdy o sensie życia sprawia, że autor odrzuca wszelką kościelną dogmatykę, a nawet wiarę, i prawdy o "nieskończonym życiu" szuka w swojej "rozumnej świadomości". W tym na wskroś religijnym tekście Tołstoj nie mówi w ogóle o Bogu ani o zbawieniu, a jego spekulacje nie mają teologicznego charakteru. Nie można ich też przypisać popularnej w tym okresie na Zachodzie filozofii życia. Sam autor zaliczył te rozważania do najważniejszych swoich pism. Bławatska uznała go za prawdziwego teozofa, a z rosyjskiej Cerkwi został wykluczony.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia żony / Marilyn Yalom ; przełożyła Anna Kunicka. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2019. - 497 stron : ilustracje, portrety ; 21 cm.
Żona jest nowym faktem społecznym. Oczywiście żona w dzisiejszym sensie, podobnie jak inne elementy prywatnego życia: rodzina, gospodarstwo domowe, dziecko, dzieciństwo. Jeszcze kilkaset lat temu ognisko domowe wyglądało zupełnie inaczej. Rodzina nuklearna, małżeństwo z miłości, a nie jako interes załatwiany przez rodziców ponad głowami przyszłych małżonków, intymność życia domowego z dzieckiem jako jego hołubionym centrum to dość nowe "wynalazki". Francuscy badacze historii życia codziennego (Aries, Vigarello, Flandrin i inni) położyli ogromne zasługi w odtworzeniu, nowożytnych zwłaszcza, przemian instytucji rodziny. Autorce niniejszego tomu Marilyn Yalom (ur. 1932), amerykańskiej badaczce tych zagadnień z Uniwersytetu Stanforda, z natury rzeczy bliższa jest kultura anglosaska. Historię żony zaczyna jednak od czasów biblijnych, by poprzez średniowieczną i nowożytną Europę dotrzeć ze swoją opowieścią na kontynent amerykański. Opowieść Yalom jest szczególnie frapująca, ponieważ nieakademicka, za to obficie udokumentowana materiałem źródłowym, by wspomnieć choćby relacje kobiet z XIX wieku o szczegółach ich pożycia małżeńskiego. Co cenne, autorka skupia się nie tyle na instytucji małżeństwa, ile na jej najwrażliwszym elemencie, żonie, i to jej oddaje głos. Pokazuje drogę emancypacji kobiet-żon, trudną nawet dziś w społeczeństwie demokratycznym, a pełną dramatyzmu i opresji wcześniej, i czyni to z wielkim talentem literackim wspartym równie wielką erudycją.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20041 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej